11.10.2007

嗅出一段回忆

人类的五种感觉,听、触、嗅、味与视觉,最被忽略的是嗅觉。
人类太过追求视觉与听觉刺激,不然为何市场上的电视越来越大,音响设备越来越好。
讲究食物味道的人,自然依赖味觉。
触摸,尤其人与人之前的触摸,也的确是很大的感官刺激。
但是嗅觉呢?
你常听人说,我今天看了一本好书,一场好电影,听了一首好歌,吃了美味的一餐。
有听过人说,我嗅了一个好味道,吗?
嗅觉对很多动物来说,比任何感觉更重要。
动物可以嗅出恐惧、季节、求偶讯号、敌人等等。
如果为一只老鼠打针或抽血,同一间实验室中的其他老鼠也会感到恐慌。
人们有嗅得到恐慌的能力吗?没有。


曾经有一个人,在我生命中留下了美好的味道。
事过境迁以后,我仅有的是半瓶爽身粉。
就算过了很久,再次嗅到那爽身粉的味道,回忆都会像潮水般涌出来。
记忆,原来可以靠味道持续。
味道,却很难靠记忆持续。
味道是难以形容的。更难回忆。
只有再次嗅到那种味道时,你才会突然说,这就是某某人或某某东西的味道。


我有相当敏锐的嗅觉,食物坏了,我一嗅就嗅得出来了。
可惜坏了的感情没有味道。

14 comments:

Anonymous said...

一段很深的文字。里面却包括了很多东西。
我最厉害听东西, 可以分辨是谁回来,车声,哈哈。
对罗,很少会有人讲起听觉的东西。爽身粉????

hlpe said...

This is by far, my favorite post so far. Totally can identify with you , when you talk about "smell"..i miss someone's smell too, and well, its true, that memory and smell are linked, we study in psych too..and well, i miss someone's smell too, but not powder..its washing powder =P

hlpe said...

This is by far, my favorite post so far. Totally can identify with you , when you talk about "smell"..i miss someone's smell too, and well, its true, that memory and smell are linked, we study in psych too..and its not powder..its washing powder for me =P

Anonymous said...

我最喜欢的味道就是家里厨房的味道,哈哈!不管材料怎么一样,就是煮不出同一种味道。
另外一个我很喜欢的是如意油的味道,给我那种还有baby玩的幻觉。。哈哈。。

Anonymous said...

如意油,哈哈哈!! 对罗,BABY 的感觉。

Anonymous said...

perfume!!!!!!!!!

hahah my nose is pretty sensitive to smell!!i can smell good/bad food and able to recognize what ingredients were use by smelling!!but i absolutely cant take the lovely lace and makeup powder smell..

and i also sneeze every morning..damn sinus..

haur

Anonymous said...

哈哈。。。宝宝的味道。。。如意油。。。
嗅觉是我花钱买香水的原因!也是我还留着十多年前的抱枕的原因!

Wearn said...

健慧,我也喜欢听车回家的声音,更喜欢听家人叫我的声音。有时在这里好像听到有人叫雯,会产生错觉,随即知道不可能。哈哈。

佩恩,我读psychology时也有读过味道和记忆的关系。以前人家告诉我,我的头发是rejoice的味道,衣服是dynamo的味道。可是现在洗头水和洗衣液都换了,味道都没了。

秀琪,可能我没有什么玩baby的经验,所以对如意油没什么特别回忆。反而是斧标驱风油,从小用到大,现在都有几罐防身。哈哈!厨房的味道,当然最好啦!

Haur, I think I have very sensitive nose too. I can also tell what ingredients are used in cooking by smelling and tasting. haha. But I like natural smell more than perfume smell. And lovely lace's smell is definitely too much. haha.

芒果,你那十几年前的抱枕肯定充满味道!!哈哈!啊啊啊,我最喜欢芒果的味道了,真香!还有榴莲,哈哈!

Anonymous said...

记得钟老师吗?她的香水味曾是我辨认她的方法之一。:)

Anonymous said...

靠嗅觉的记忆,
好处在于没有嗅到时回忆不会一直来袭;
坏处在于一旦嗅到了,那种排山倒海的过去会很可怕的淹没你。

我很想念的味道,我不知道那是什么味道,
但一旦嗅到了,就会很笃定。
所以这样很好,减轻了很多想念的负担。

Anonymous said...

it's not the smell of the powder that you miss, but the smell that came from the person that applied it...and when that smell has changed,will you still be able to recognize it and accept it?

Wearn said...

瑾璇,我记得钟老师,可是不记得她的味道了。都说了,味道是很难靠回忆持续的。

欣怡,很少看到你出现哦。我很喜欢你的看法。我想,如果回忆中有太多不同的味道,不知会不会产生混乱。还好,我记忆中的味道很特别,所以也很少嗅到,但,想念的负担会因此而减少吗?

Anonymous, yes I do miss the person who applied the powder. I don't know if I will still be able to recognize the smell if it has changed. I guess many things have changed, not just the smell. But the smell will always be connected to a unique part of my memory. And no one can take it away. Can I accept it? Do I have a choice? :)

Unknown said...

agree with hannah, my fav post so far~

the impact smell has on our body and mind is more subtle thus often neglected..

do you know why we cherish good smells?..cause they don't last..our nose get sensitized to it very quickly..

i don't have a sensitive nose due to sinus..but it's good enough for me to know how to appreciate nice smells..

the smell that i love the most is my mom's ^_^

Wearn said...

hey all, this is an announcement that my dear laptop just died last night. :(
now i have no access to internet.
don't think i will be blogging for a while.. so sad!!! :(